Игрален филм за социалния философ Хана Аренд

Домът на киното представя София филмфест за учащи с филма „Хана Аренд” на 05.05.2014 г., 18:30 ч.

Администратор

­

Hana-Arendt4

Хана Аренд

(1906-1975)

­

Продуценти: Heimatfilm, Les Productions de l’Amour Fou, MACT Productions, Sophie Dulac Productions, Metro Communications, ARD Degeto Film, Bayerischer Rundfunk, Westdeutscher Rundfunk – Германия-Люксембург-Франция, 2012, 113 мин.

Разпространител: The Match Factory, Арт Фест

Режисьор: Маргарете фон Трота

Сценарий: Маргарете фон Трота, Пам Кац

В ролите: Барбара Зукова, Джанет МакТиър, Юлия Йенч, алекс Милбърг

Награди и номинации: Валядолид 2012 – Най-добър филм; Талин 2012 – Номинация за Голямата награда; Токио 2012 – Номинация за Голямата награда

­

Hannah-Arendt1

Откъс от филма „Хана Аренд“ на Маргарете фон Трота , 2012 г.

­

­          Филмът показва един изключително труден епизод от живота на интелектуалката Хана Аренд (1906-1975) – автор на „Произход на тоталитаризма” (1951 г.) и „Човешката ситуация” (1958 г.) – произведения, които я поставят сред най-влиятелните философи на ХХ век. Родена в Германия, преживяла концентрационните лагери и установила се в Съединените щати, немската мислителка от еврейски произход предлага на списание „Ню Йоркър” да отрази процеса срещу члена на СС Адолф Айхман, състоял се през 1961 година в Йерусалим. За нея това е начин да се изправи срещу страховете си и да изпълни дълга си както към тези, които са намерили смъртта в машината за унищожение на Хитлер, така и към цялото човечество. Изхождайки от наблюденията си по време на процеса, тя развива тезата, че изворът на злото е отказът от мислене и въвежда понятието „баналност на злото”. Философският ѝ подход обаче не е разбран навреме и сред евреите от цял свят се надига вълна на негодувание срещу това, което те привиждат като оневиняване на престъпника.

­

Hannah-Arendt3

­

          Да се направи кинематографично произведение за персонаж, който се изявява единствено чрез мисъл е предизвикателна задача за всеки режисьор. Филмът се опитва да я разреши, като използва реминисценции от младостта на Аренд – връзката ѝ с големия немски философ Мартин Хайдегер, отхвърлен от академичните среди след войната заради асоциирането му с нацисткия режим. Спомените от разговорите с него ѝ помагат да анализира, от една страна, мотивите на Айхман и от друга – собственото си поведение по време на скандала около публикацията ѝ в „Ню Йоркър”. Тези сцени служат на зрителите по същия начин – чрез тях те „влизат” в мислите на героинята.

          Режисьорката на филма Маргарете фон Трота изгражда един поразително човешки образ на голямата мислителка – виждаме Хана Аренд като любяща съпруга, емоционална жена, вярна приятелка, внимателна към хората около себе дори в прищевките им. Основание за такава интерпретация се съдържа в теоретичните ѝ трудове, в които писателката защитава тезата за обединение на чувство и разум, отхвърляйки хилядолетното им противопоставяне, залегнало в западната философия. Играта на Барбара Зукова е деликатна, нюансирана, но пълна с енергия, без да си поставя за задача да имитира истинската Аренд, опирайки се на архивни записи. Вместо това персонажът се основава на наследството, оставено от нея, на житейските ѝ решения.

          Маргарете фон Трота не избира за първи път Зукова за роля от този ранг. През 1986 година актрисата изиграва Роза Люксебмург в едноименния филм. Интересът на Трота към темата за жените и мястото им историята може да бъде разпознат и в „Розенщрасе” от 2003. Филмът разказва за Протеста от Розенщрасе през 1943 година, в който участват жени от арийски (според нацистката номинация) произход срещу депортирането на техните съпрузи или близки евреи. В този филм, както и в „Хана Аренд”, Маргарете фон Трота развива подтемата за личния избор и отговорността на индивида. Като представител на течението Ново немско кино от 80-те, тя определя централно място на обществените проблеми във киното си.

­

Hana-Arendt2

­

Източник: Дом на киното

­

Публикувано в Кино, Социални науки, Фестивали. Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *